Kuluttajien arvot ohjaavat kauneus- ja hyvinvointialaa

Kauneus- ja hyvinvointiala on yksi maailman suurimmista, ja nopeasti kasvava ja kehittyvä bisnes. Ihmiset haluavat pitää entistä enemmän huolta itsestään sekä ulkonäöstään, ja monipuoliselta alalta voi ammentaa monenlaista.

Nykyään alan liiketoimintaan kohdistuu kuitenkin myös suuria haasteita ja vaatimuksia, jotka menestyvän yrityksen täytyy pystyä ottamaan toiminnassaan huomioon. Kauneus- ja hyvinvointialan liiketoimintaa ohjaavat entistä enemmän erilaiset trendit ja arvot, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen ja sitä kautta yritysten valintoihin liiketoiminnassaan.

 

Turvallisuus, eettisyys ja ympäristöystävällisyys kuluttajien päätösten takana

 

Kuluttajat ovat entistä enemmän tietoisempia siitä, mitä tuotteiltaan haluavat. Kuluttajat haluavat hyvää itselleen, mutta arvostavat myös sitä, mitä tuotteiden käytöstä ja valmistuksesta aiheutuu ympäröivälle maailmalle.

Ostaja pyrkii sellaisiin valintoihin, joilla voi vaikuttaa niin ihmisten, eläinten, kuin luonnonkin hyvinvointiin. Mikäli asiakas kokee, että yrityksen toiminta on jollain tavalla epäeettistä eivätkä tuotteet vastaa kuluttajan arvoja, useat lopettavat tuotteen ostamisen. Merkittävä osa ihmisistä kertoo esimerkiksi jättävänsä tuotteen hyllyyn, jos se sisältää haitallisia ainesosia tai on testattu eläimillä.

 

Hyvinvointi ja puhtaat raaka-aineet korostuvat

Pinnalla olevat trendit ohjaavat myös sitä, mitä kuluttajat valitsevat ja arvostavat ostopäätöksiä tehdessään. Terveys on yksi vaikuttavimmista megatrendeistä, mikä näkyy terveyttä edistävien tuotteiden myynnin kasvuna. Hyvinvoinnin trendinä syödään esimerkiksi omaa hyvinvointia tukevia ravintolisiä. Kosmetiikan odotetaan myös edistävän terveyttä ravinnon lisäksi ja ravintolisät yhdistyvät kosmetiikka-alaan.

Ihmiset haluavat panostaa terveyteen ja kauneuteen. Samalla he kuitenkin haluavat tietää mitä laittavat iholleen ja elimistöönsä, ja vertailevat paljon tuotteita keskenään. Ihmiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota siihen, mitä ainesosia kosmetiikka sisältää.

Kaikki kosmetiikassa käytetyt raaka-aineet eivät ole iholle parhaita mahdollisia ja kosmetiikkatuotteista aiheutuu monenlaista haittaa ympäristölle, kun kemikaalit päätyvät luontoon ja eläimiin. Esimerkiksi jo pitkän aikaa on vältelty tuotteita, jotka sisältävät mineraaliöljyjä ja parabeeneja. Mahdollisimman luonnollista, puhdasta ja lisäaineetonta kosmetiikka arvostetaan entistä enemmän ja muun muassa luonnonkosmetiikkaa suosivien määrä on kasvanut viime vuosina merkittävästi.

Ihmisten valintoja ohjaavat myös useat muut elintavat ja ongelmat, jotka on otettava huomioon tuotteita ja palveluita suunniteltaessa. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset ruoka-aineyliherkkyydet tai intoleranssit. Yksi pinnalla olevista trendeistä on myös vegaanisuus, joka niinikään heijastuu vahvasti kauneus- ja hyvinvointialaan.

 

Menestyvä yritys vastaa kuluttajan tarpeisiin

Kauneus- ja hyvinvointialan liiketoiminta on jatkuvassa muutoksessa ja kehittyy sitä mukaa, mitkä trendit ja kuluttajien arvot ovat pinnalla.  Menestyvän yrityksen salainen resepti onkin tehdä liiketoimintaa sillä silmällä, että yritys pyrkii jatkuvasti vastaamaan asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.

Yksi hyvä esimerkki on HairLust joka on kehittänyt uusia mielenkiintoisia tuotteita edistämään terveitä hiuksia. Tuotevalikoimissa yhdistyvät niin perinteiset hiustenhoitotuotteet kuin ravintolisätkin. Tuotteet ovat ympäristöystävällisiä, gluteenittomia ja laktoosittomia, eivät sisällä eläinperäisiä ainesosia, parabeeneja, sulfaatteja tai keinotekoisia aineita. Tällaiset tuotteet ovat juuri tällä hetkellä huudossa ja yritys on oivaltanut, mitä kuluttajat tarvitsevat ja haluavat.