Arjen apulaiset

Mainos

Asiakassuhteiden hallinnointi on tänä päivänä paljon pinnalla. Yleisesti on keskustelua paljon roboteista ja niin kutsutun helpon työn automatisoinnista. Helppo työ on helpompaa automatisoida kun vaikea. Siihen ei paljoa päättelykykyä tarvita. Ajattele jos tulevaisuudessa polvileikkausta hoitaisi pelkkä robotti? Tämä on trendi, johon suuntaan olemme menossa. Sitä ennen kuitenkin on tarkoituksena automatisoida arjen askareet helpottamaan meidän kaikkien päivittäisiä rutiineja.

Olemme tottuneet jo moniin robotteihin, emmekä enään pidä niitä niin erikoisina. Vai oletko koskaan käyttänyt astianpesukonetta? Tai tietokonetta? Entä onko käytössäsi koskaan ollut taskulaskin taikka älypuhelin?

Arkista automatisointia

Työpaikalla kun puhutaan roboteista ja tekoälystä on kyse niin kulujen sekä ajankäytön minimoinnista näiden avulla ja siihen turvautuen kuin myös saada arki ja työ toimimaan jouhevammin. Ideana on, että laite muistuttaa asioista, jotka täytyy tehdä. Markkinoilta löytyy myös kasvava määrä ääni ohjattavia laitteita joille keskustellaan kotona ja työssä.

Pohjois Amerikassa tänä päivänä keskusteleva ja kuunteleva robotti hoitaa ruokaostokset pelkällä yksinkertaisella käskyllä. Ja trendi näyttää tuovan laitteet myös Suomea kohti hitaasti mutta varmasti.

Missä mielestäsi menee automatisoinnin raja? Se, että soittaessasi pankkiin juttelet ensimmäiset minuutit vastaajan kanssa näppäillen numeroita yhdestä yhdeksään vastauksesi merkiksi. Taikka kun ruokakaupassa menet kassan kautta, jossa ei olekaan kassalla henkilöä vastassa vaan skannaat itse hankkimasi tuotteet kassaan sekä lopuksi maksat vaaditun summan koneelle? Tai miten olisi robotin suorittama leikkaus? Tai auto jota ajaa robotti? Onko tekoälyllä moraalia ja voiko sitä syyttää hengen vaarantamisesta, kuolemasta taikka taloudellisesta menetyksestä?

Keino-älyä työparina

Parhaimmillaan automatisoitu työvoima tuo apua pienten ja keskisuurten yritysten tietojen hallintaan hyvin edullisesti. Se ajastaa ja muistuttaa tulevista tilaisuuksista, kamppanjoista, tapahtumista ja tapaamisista tavalla, joka on sinulle sopiva. Se on myyjän paras työkaveri ja palveleekin tunnollisen työntekijän roolissa lähes täydellisesti.

CRM tulee englannin kielen sanoista customer relationship management eli asiakas suhteiden hallinnointi järjestelmä. Se on paljon enemmän kuin pelkkä muistuttaja. Sen avulla organisoit ja hallinnoit myyntityötä niin isossa kuin pienemmässäkin yrityksessä. Sen avulla pystyt analysoimaan työsi jälkeä, tekemään raportteja ja yhdistämään jo olemassa olevia palveluja osaksi sitä. Lue lisää CRM palveluista täältä.

Kasvavat yritykset kuten esimerkiksi startup yritykset tarvitsevat paljon auttavia käsiä, mutta taloudellisia resursseja siihen ei vain ole. Mm. tiedon hallinta nopeasti kasvavassa yrityksessä voi tuottaa paljon harmaita hiuksia. Suomessa yritystoiminnan avaamisesta, pyörittämisestä, henkilökunnan palkkaamisesta ynnä muusta on toistaiseksi tehty hyvin haastavaa. Yrityksellä toisin sanoen täytyy olla rahoitus taikka kova kassavirta ennen kuin ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa kannattaa ja pystyy palkkaamaan, ainakaan täysipäiväisesti.

Käytännössä kaikki yritykset, joiden tavoitteena on kasvattaa myyntiä omassa toiminnassaan tarvitsevat toimivan CRM järjestelmän myyntinsä tueksi. Tämä on olennainen osa nykypäivän yritystä, jossa työ pyritään tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti, helposti ja luotettavasti.